Levensweg

DSC08784

Het leven is een leerzaam spel
Een hoopvol nieuw begin
De verwachting hoog gespannen
Als een speelbord ligt de wereld
Aan je kleine voeten

Jij bent aan zet
Je kiest je eigen kleur
En gooit de hoogste ogen
Met vallen en opstaan
Volg je de wegen van het lot

Door schade en schande wijs
Neem je het spel zoals het komt
Je houdt je aan de regels
Benut de kansen die je krijgt
En winst verliest zijn waarde

Dan komt de dag waarop
Je stappen zijn geteld
De grote leider van het spel
Neemt je voorzichtig bij de hand
En stuurt je laatste zet

Het spel is uit
De kaart is vol

Bingo!

Met dank aan mijn nicht A.V., die mij liet ervaren dat het zo is.

7 thoughts on “Levensweg

  1. Ja, dat is het wel zo ongeveer. Zo’n levenswijsheid gaat boven de poëzie uit.
    Mooi vorm gegeven, Corline. Nicht zou trots op je zijn geweest.
    Er is trouwens ook een spel dat levensweg heet. We speelden het vroeger veel met de kinderen. Maar er kwam er altijd maar één als eerste aan en die had dan ‘gewonnen.’ Dan vind ik dat zinnetje van jou (en winst verliest zijn waard) veel en veel waardevoller.
    Het is ook alsof ik het leven van mijn broer las, die lang in de Noordse Balk lag en ondanks zijn handicap de mooiste dingen schilderde. Zijn tijd kwam vroeg. Maar hij heeft zoveel overwonnen.
    Sorry voor de lange reactie maar het moest er even uit.

  2. Ik ga in herhaling vallen vrees ik, maar ik moest ook direct aan mijn broer denken toen ik dit las. De zinnen ‘dan komt de dag waarop je stappen zijn geteld’ deed me vanachter mijn pc knikken, alsof ik het beaamde. Het is mooi beschreven Corline. Heel mooi.

  3. Zag je reactie bij Zilvertje met het prachtige nummer van John Lennon.
    Een mooi gedicht, zo verloopt het leven wel vaak.
    Probeer er altijd niet afgegooid te worden. Hans

  4. Het is een prachtig gedicht en met de reactie die je bij me gaf, heeft het nu een extra lading, je had een zware dag, hoe zwaar kan ik niet weten, maar in elk geval was het intens en gaf het stof, veel stof tot nadenken. Met deze ogen las ik je gedicht en die grote leider die voorzichtig de hand pakt, geeft troost, want ook al is een verlies altijd zwaar, bij het lezen van je gedicht, lees ik zoveel liefde en wijsheid, dat het gedicht bijna helemaal kan troosten. Wens je veel warmte om je heen.

Geef een reactie

