Allebei bestaan ze niet

20140902_174807Het is nog zomers, maar er zijn al mensen bezig met winterse perikelen. Niet met het trainen voor de hopelijk te schaatsen Elfstedentocht, de extra isolatie van het huis, of de aanschaf van warme kleding. Nee, het is een serieuze aangelegenheid waarmee zij zich onledig houden: het hulpje van een fictieve figuur, die half november in diverse plaatsen in Nederland met een stoomboot aankomt.

Daar raken we al direct de kern van de zaak. Deze hulpjes, de zwarte pieten, hebben een uiterlijk, dat sommige mensen verafschuwen. Is dat het enige probleem?
Nee, in wezen gaat het niet om de kleur, maar om het dociele gegeven. Deze zwarte personen voeren hen terug naar de tijd van de slavernij. Zij vinden dat zwarte piet een slaafs, volgzaam, beetje sullig wezen is, een karikatuur. Het Sinterklaasjournaal laat doorgaans iets anders zien; de pieten hebben hun eigen ideeën en bezigheden. Meestal delft Sinterklaas het onderspit, omdat een piet weer een of andere actie uithaalt, waardoor de boel in de soep dreigt te lopen. Of er wordt een jong pietje geboren. Ik zou me daar eerlijk gezegd drukker over maken: wie is het pietinnetje?

Om de ellende voor te zijn, heeft een stel volwassen blanke mannen Een Plan bedacht: de oude sinterklaasliedjes vertalen naar deze tijd. Met als queeste het verwijderen van slaafse elementen uit de teksten. Het argument: kinderen zouden die oude teksten niet meer begrijpen. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik het las. Wat een pretenties, wat een arrogantie.

Straks wordt er weer een blank kerstkind geboren. Het lijkt mij een uitgelezen moment om ook daar eens flink de bezem door te halen: een zwart kind, geboren in een armoedige stal. Misschien moeten dan ook maar gelijk de onbegrijpelijke kerstliedjes aangepast worden. Het is nu nog vroeg genoeg.

—————————————————————————————————————–

Dit is een tekst in de serie WE-300, een schrijfuitdaging van Plato (Hier kun je meer leuke, spannende, bijzondere WE-verhalen vinden, of zelf meedoen). Het werkt als volgt: Schrijf een tekst van 300 woorden, waarin het sleutelwoord niet mag voorkomen. In dit geval was het verboden woord: renoveren.

De foto is op 2 september (!) gemaakt bij onze nationale grootgrutter.

Advertenties

31 thoughts on “Allebei bestaan ze niet

  1. Ik hoor bij de mensen die zeggen: Piet is een schoorsteenveger. Hij heeft niks met slavernij en onderdrukte negertjes van doen. Hij is gewoon zwart van de schoorsteen. Hij ziet er een beetje uit als een clowntje met zijn rode lippen, zijn oorringen en zijn 17e eeuwse pakje maar in wezen is het een goedhartig manneke die graag pepernoten strooit. Laat iedereen die de aanvechting voelt om daar een potje over te gaan lopen zeiken, zich maar bezig houden met de Oekraïne, IS, Ebola, de afscheiding van Schotland, het crisisgedonder in de EU, de werkloosheid en de armoede op de Nederlandse voetbalvelden.
    Laten ze daar maar eens aan denken in plaats van organisatoren van een kinderfeest de zwarte piet toe te schuiven.
    Trouwens… wie vraagt de mening van het kind? Daar hoor je nooit wat over.

    Goed stuk Corline die ik voortaan maar Corja zal noemen. Van mij krijg je een muis in je schoen. Van chocola. Da’s ook bijna zwart maar dat mag.

    • Precies, Plato. De wereld staat in brand, maar men maakt zich druk om futiliteiten. Ik heb ook nog geen bisschop gehoord over die man met staf, schimmel, pluisbaard, mijter en de net iets te korte onderjurk, waar de obligate spijkerbroek onder vandaan piept. Ook een karikatuur toch? Gewoon een leuk kinderfeest, meer niet, waar de kinderen en passant van meenemen dat alles is het leven twee kanten heeft: zoet-stout, zwart-wit en uiteindelijk echt-onecht.
      Trouwens, wij zouden Spanje ter verantwoording kunnen roepen voor tachtig jaar onderdrukking. Genoegdoening!
      Maar, je ziet, soms komen dingen vanzelf goed: Elk jaar op vijf december worden door die ouwe uit Madrid vrachten snoep en speelgoed aangesleept. Beter kun je het niet hebben, toch?!
      Bedankt voor de muis!

      • Toch heb ik wel begrip voor de gevoelens van mensen die hoe je het ook wendt of keert hier terecht zijn gekomen via de slavernij en die voor zwarte piet worden uitgemaakt in november en december en die daar last van hebben. Met de fundamentalisten onder hen heb ik niets, net zo min als met de rabiate zwarte piet verdedigers die iedere aanpassing zien als het einde van hun cultuur, even onwetend over het verleden als de meeste PVV’ers. Wat is er mis met aanpassing? En het blanke kindje was Armeens en net zo blank als de Coca Cola die de Kerstman drinkt.

  2. Pingback: WE-300 voor de maand september | Platoonline

  3. Het zijn beroepsklagers, alleen uit op aandacht, aandacht, aandacht en herstelbetalingen.
    Bah!
    Gelukkig leven in en buiten de Randstad voldoende mensen met nuchter verstand die hun schouders er over ophalen en nog weten wat ‘twee kaatseballen in een net’ en ‘roe’ betekenen en stug blijven zingen over die ‘met roetvegen versierde onbetaalde vrijwillige medewerker op voet van gelijkheid’ die helemaal geen pakjes door de schoorsteen (wasdat?) voor de centrale verwarmingsradiator van de flat op 14 hoog neerleggen, allemaal om kinderen te plezieren…

    • Precies. Alles wordt zo uit zijn verband gerukt. Overigens heb ik nog niemand gehoord over de film ‘Jesus Christ Superstar’, waarin de rol van Judas door een donkere man wordt vertolkt. Toch ook een inkoppertje, zou je zeggen.
      Gelukkig houden veel gemeenten het bij het oude, hoorde ik van de week. En zo hoort het ook.

  4. Ik heb net 12 keer op “like” geklikt. He-le-maal met je eens.
    Mijn kinderen vonden het ook belachelijk toen ik vertelde dat ze straks aangepaste versies van de oude sinterklaasliedjes moesten leren op school. Van mij hoeven ze niet op te letten dan. Sterker nog, ze mogen gewoon de oude teksten blijven zingen. Zo hard als ze kunnen. En Sinterklaas gaat die ballorigheid uiteraard extra belonen met dubbel zoveel snoep in de schoentjes.

  5. Corja je bent vlijtig en deze WE is heel actueel omtrend Zwarte Piet , dat heb jij goed onderwoorden weten te brengen.

    Zelf zou ik graag zien dat het land zich bezig hield met de hoog oplopende kosten en ontslagen die vallen in de Zorgsector i.p.v de bombarie om Zwarte Piet.

  6. Dat laatste hoop ik toch maar niet. Ga nog een keer naar de kerk per jaar op kerstavond naar een kerstzangdienst om juist die nostalgische oude kerstliederen te zingen. Ja Sinterklaasfeest, pff ik wil passen er over maar je komt het overal weer tegen die discussies. Iedereen weet toch dat het gewoon een toneelstuk is. Mooi gevonden voor de WE.

  7. Zoals ik al ergens schreef: als in een klas van 20 er ééntje gepest wordt, zeg je dan: dat laten we zo omdat de meerderheid het een leuk spel vindt?
    Maar de hele discussie mist het juiste startpunt: Sinterklaas symboliseert de macht van de kerk, en Zwarte Piet symboliseert de duivel, die je meeneemt als je niet gehoorzaam bent aan de kerk. Om Zwarte Piet vrij te geven, moet Sinterklaas dus met pensioen, of zo iets… Het is een twee-eenheid. In mijn jeugd werd nog zonder blikken of blozen gesteld, dat zwarten zwart waren, omdat ze de nakomelingen waren van Cham, de zoon van Noach die zijn vader belachelijk had gemaakt toen die bezopen was: de straf van God vanwege een verre voorvader… En vele kerkelingen wensen de Bijbel nog (grotendeels) letterlijk te nemen!

    • Pesten doe je met opzet. Dit is gewoon een kinderfeest en een traditie, die in feite terug gaat tot de oude Germaanse goden. Die verhalen kun je ook niet zomaar schrappen. Ik heb niet de indruk dat het de bedoeling is, mensen te kwetsen. In allerlei culturen komt iets dergelijks voor. In Iran wordt het nieuwjaarsfeest gevierd met Baba Noroez (soort Sinterklaas, ziet er een beetje hetzelfde uit) en hadji Firoez (zwarte piet, echt waar!) Kinderen leren ook zo spelenderwijs dat alles in het leven twee kanten heeft, ook al zijn ze zich dit niet bewust.

  8. Zo vreemd is een zwart kind niet. Er zijn vele zwarte madonna’s 🙂 Bovendien leefde Jezus in het Midden-Oosten en daar is niemand van nature blank…
    Ik vind dat hele Zwarte Piet gedoe aanstelleritis. Die slavernij is al ruim 150 jaar geleden. De oorlog hebben we de Duitsers bijna vergeven en dat is 70 jaar geleden. Volgens mij willen sommige mensen zich graag de zondebok voelen.

    • Wat ik bij Plato al schreef, we kunnen de Spanjaarden nog wel ter verantwoording roepen voor tachtig jaar onderdrukking. Ja, ik vind het ook allemaal flauwekul. Sommige mensen willen zich graag gediscrimineerd voelen of zo. Trouwens, één van de drie wijzen was ook zwart….. 🙂

  9. Zolang we ons hier druk kunnen maken om dit soort zaken hebben we het zo slecht nog niet.
    Ik vind het een waardeloze discussie die gevoerd wordt door fanatici van beide kanten.

    • Ben ik volledig met je eens. Laten we er gewoon voor zorgen dat het een leuk (kinder)feest wordt, zonder gezeur. Ik vrees eerlijk gezegd dat dit elk jaar weer opgerakeld zal worden.

  10. Nou, jij bent wel bezig zeg! Drie verbouwingsverhalen en het laatste uit de grond van je hart. Ik kan alleen maar ijverig meeknikken. Ik vind het sop de kool niet waard, maar ja ik ben dan ook niet zwart en ik heet geen Piet (moeten die trouwens niet protesteren tegen de belachelijkmaking van hun naam?) Wat een onzin. Wat je zegt; de wereld in brand en hier (en ook in Amerika) vliegen ze malkander in de haren over een kinderfeestje. Goed stukkie!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s