Dank u SinterklaaRsje

220px-HajjiFiruzHet is herfstvakantie. De kleinkinderen logeren bij mij. We kijken naar het jeugdjournaal. Gouda komt in het nieuws. Sinterklaas zal daar in november aanmeren met zijn stoomboot en nu probeert men politiek correct een aantal zwarte pieten te veranderen in kaaskoppen en zoete koekjes. Op mijn vraag aan de kleinzoons (van wie één niet meer gelooft en de ander nog wel) wat ze ervan vinden, krijg ik een eensluidend antwoord: “Raar, zo zien mensen er toch niet uit!” De gelovige poneert: “Ik ben nu gewend aan zwarte, dus dan moeten ze dat niet ineens gaan veranderen.” De ongelovige vindt het te belachelijk om over te praten. Zwart is zwart. Zo hoort het. Punt. Wat dat betreft zijn kinderen behoorlijk conservatief.

Diep in hun hart, of moet ik zeggen intuïtief, weten ze dat het allemaal verder niets met kleur te maken heeft, maar met een feest. Sinterklaas is niet beter dan zijn pieten. Vaak vinden ze zwarte piet wel zo leuk: hij beheert de zak waarin zich het snoepgoed bevindt. Er heest een gezond gevoel van spanning: je schoen zetten; ook al geloof je niet meer, je hoopt dat er wat in komt. Voor wat, hoort wat: zingen als je je schoen zet, een wortel voor het paard, een tekening voor Sinterklaas. Maar ook een verlanglijstje. En dan op pakjesavond: zou hij komen, de goede Sint? Er wordt op de deur geklopt. Ook al geloof je het hele jaar niet meer, op dat moment zet je het ongeloof in de ijskast en ren je met bonkend hart naar de deur, ouders en grootouders met waterige oogjes achterlatend.

De oudste kleinzoon (een halve Pers) viert in feite zelfs twee keer in het jaar ‘sinterklaas’. Uiteraard in december. En tijdens het Iraanse Nieuwjaar, zo rond 21 maart, nog een keer. De traditie wil dat er dan twee figuren komen opdraven, van wie er één op sinterklaas en de ander op zwarte piet lijkt; respectievelijk: Baba Nohroez en Hadji Firouz. Er worden cadeautjes uitgedeeld en hadji Firouz maakt grapjes. Dit is niet de hoofdmoot van het feest, maar het hoort er wel degelijk bij! En de kinderen vinden het heerlijk.

Natuurlijk gaat het bij beide feesten om de tegenstellingen: lief en stout, zwart en wit, oud en nieuw, enzovoort. De tegenstellingen waarop ons hele bestaan is gefundeerd, en waarvan je spelenderwijs doordrongen wordt. Het is iets universeels.
En het gaat in de donkere dagen van het jaar natuurlijk ook om vrolijkheid en gezelligheid. Om elkaar verrassen en verwennen. Aardig zijn voor elkaar. Deze leuke, warme elementen van het hele gebeuren zouden we gewoon vergeten door al het kille en koude gedoe van tegenwoordig. Door het donker naar het licht. Rascisme? Daar heeft het sinterklaasfeest in de verste verte niets mee te maken.

Ik hoop eerlijk gezegd, dat we vanaf nu niet ieder jaar die “P”-discussie zullen hoeven te voeren. Dat gedram en gedrein over iets wat totaal geen link heeft met het aloude feest zorgt er juist voor dat mensen een grotere liefde opvatten voor de zwarte piet in ons bestaan. Dat zou die zuurpieten toch juist tevreden moeten stemmen?

20140902_174807Nee, het enige waar we over zouden kunnen vallen is de tekst van één van de simpelste sinterklaasliedjes: Sinterklaasje, bonne, bonne, bonne. In groep één van de basisschool leren kinderen al rijmen. Hoe trots kunnen ze zijn, wanneer ze het principe van het rijm doorhebben.
En dan, in de laatste twee zinnen van dit schone lied van slechts vier regels gaat het mis:

Gooi wat in mijn laarsje
Dank u Sinterklaasje.

Dát vinden kinderen nou verwarrend. En dát vind ik een kwalijke zaak.

——————————————————————————————————————-
Nog een zwarte-pietendiscussie, maar dan op een heel ander vlak:
De gele veer.

De foto van Hadji Firouz komt van het internet.

Advertenties

23 thoughts on “Dank u SinterklaaRsje

  1. Ja nooit zo over nagedacht dat lied maar ja met terugwerkende kracht dan maar……… het laatste woord zal er nog niet over gesproken zijn ben ik bang. Maar van mij mag het wel, laten we er weer gewoon een kinderfeest van maken.

  2. Ik vrees ook dat we nog lang niet uitgepraat zijn over dit onderwerp. Sommige mensen reageren namelijk nogal kinderachtig en pakken om hun gram te halen zelfs een kinderfeest als dit aan. In mijn ogen slaan hun argumenten in dit geval nergens op en nvind ik het ZEURPIETEN!

    • Het zijn zeurpieten, Sunnyman, getuige wat er gisteren weer is gebeurd tijdens de intocht. Als ze nog gehoopt hadden op enig begrip, hebben ze dat nu wel definitief verspeeld. Mee in de zak, allemaal!

  3. Een mooi geschreven verhaal!
    Ik zal niet buigen voor die enkele tegenstanders van Zwarte Piet. Of negerzoenen, Jodenkoeken of wat dan ook wat nu opeens door die opruiers als racisme of slavernij wordt betiteld.
    Geschiedenis herschrijven? Nooit.

    • Letterzetter, ik zou zo graag nog eens een doos met van die echte negerzoenen kopen. (Ik typ het woord al met veel plezier!) Volgens mij ligt de geschiedenis vast. Herschrijven is onmogelijk. We kunnen er wel van leren om beter op te letten en de dingen anders te doen, maar in de praktijk komt daar niets van terecht, helaas. De mensch is hardleers.

  4. Ik zeg maar zo Discriminatie vindt het hele jaar plaats dat men zich daar maar sterk voor maken !

    Dit is een traditioneel feest gevierd met liefde voor en met kinderen en toen wij voor Sinterklaas mochten knutselen op school wilde vele Zwarte Piet maken i.p.v saaie Sint 😉

    Ook ik Corja ben een mengelmoesje en Sinterklaas werd bij ons met Zwarte Piet gevierd. Met net zo’n kijk als jouw kleinzonen vol verwachting klopt ons Hart 🙂

    • Ja joh, discrimineren moet je nooit doen. Maar ik heb niet de indruk dat er ook maar iemand de bedoeling heeft mensen te kwetsen met zwarte piet. Ik denk ook dat mensen die zich hierdoor gekwetst voelen, zich ook op andere momenten en in andere situaties gekwetst voelen. Het zit in hen. Of áán hen: lange tenen. Ze moeten met zichzelf aan de slag.

      En nu: gewoon gezellig sinterklaas vieren in gezinsverband!

  5. Dit is toch allemaal te gek.Dit is een kinderfeest en folklore daar moet men afblijven Dat men eerst de serieuze discriminatie eens aanpak en die ga ik niet noemen of ik ben morgen nog bezig. Bedankt voor het bezoeken van mijn blog.

  6. Las ergens “we zijn allemaal Zwarte Piet” Kan dat alleen maar aanvullen met “we zijn allemaal Sinterklaas” En we spelen die geweldige verkleedpartij nu multicultureel met al onze kleuren vol volwassen elkaar slim begrijpende overgave om onze kinderen en kleinkinderen, van welke kleur dan ook, een bijzonder plezierige tijd te bezorgen. We spelen de goedige goedgeefse oude saaie milde man en de onstuimig gekke dollend delende feestvreugde van zijn serieuze oude hoofd- en wervelende jonge Pieten. En dat omdat we niet genoeg kunnen krijgen van die stralende gekleurde kindersnoeten.

  7. Valse rijm is ook een stijl, maakt het juist wel creatief volgens mij 🙂

    Het sinterklaasfeest wordt toch veranderd, in mijn jeugd was zwarte piet de man met de zak waar je ingestopt kon worden en mee naar Spanje genomen. En hij had een roe om je mee te slaan als je stout was (geweest). Sinterklaas wees je op je fouten van het afgelopen jaar.
    Dat is allemaal nu heel anders.

    • Dat liedje ook alleen maar aangehaald om aan te tonen over wat voor futiliteiten het hier allemaal gaat. Natuurlijk veranderen gewoontes en gebruiken, dat is ook goed. Maar het gaat vanzelf. Het werkt meestal averechts om het met kracht, geweld en irritatie door te drukken.
      Als wij voor sinterklaas spelen op pakjesavond wijzen wij elkaar ook, al of niet subtiel, op de ‘fouten’ van het afgelopen jaar. Maar dan wel in een grappig gedicht 🙂

  8. Tja, ik begrijp niet goed waar men zich zo druk over maakt. Stel nou eens dat ze alle zwarte door witte pieten vervangen? Is dat dan geen discriminatie? En waarom kunnen we niet – net als in Amerika – ook zwarte (hulp)sinterklazen inzetten? En witte hulppieten? Ik bedoel maar.. het kan zo eenvoudig opgelost worden.

  9. Het is intriest dat men in het Sinterklaasjournaal over de rug van de kinderen er toch andere pieten dan zwarte Pieten door wil drukken. Een knieval voor een klein aantal treurige mensen die wél respect verwachten voor hun culturele achtergronden maar géén respect op kunnen brengen voor iets dat al eeuwen bij onze cultuur hoort. Bij ons komt natuurlijk alleen de énige éche zwarte Piet erin.
    Door de eeuwen heen is zwarte Piet meegegroeid , met héle kleine beetjes tegelijk die pasten bij de inzichten van iedere tijd. Wat er nu gebeurd begrijp ik niet en wil ik ook helemaal niet begrijpen, wát een onverdraagzaamheid van een paar zeurpieten

    • Precies, Riet. Alles is voortdurend aan verandering onderhevig, dus ook het hele sinterklaasgebeuren. Maar laat dat dan ook op een natuurlijke manier gaan. Wat er moedwillig wordt doorgedrukt, is toch niet blijvend. Wat ik je brom 🙂
      Dat gedram is te sneu voor woorden. Zielepieten.

  10. Voor mijn gevoel wordt het hele kinderfeest in een soort van ‘geloofs-discussie’ getrokken en vandaar uit wordt er dan gewezen naar het discrimineren. Zodra het dan opgepakt wordt door extremisten, of ze nu links of rechts zijn, gaat het helemaal mis. IS is daar heden ten dage een (alles behalve) mooi voorbeeld van.
    Ik ben inmiddels pieten-discussie moe geworden, gelukkig zijn de kinderen nog lang niet Sint en pieten moe.

    Pepernoten en een choco-haasje
    Dank u Sinterklaasje..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s