Haaldersbroekerdwarsstraat

DSC00311

In de verte rijdt een auto
Een kleine rode flits tegen het helder blauw
Waar ik loop is het stil
Huizen langs een smalle weg
Bruggetjes, weiland, boerentuintjes
Sneeuwklokjes achter een roestig hek
Monkelende kippen
Krabbend in het gras

Van de ooit zo fiere knotwilg
Strekt de gehavende stam zich trots
Boven het slootje uit
Goed geaard maar leeg gegroeid
Het roerloze water weerkaatst

Ook ik spiegel mij
En zie dat ik besta
Het denken hervat

Riet rijst op uit de gezonken boot
Zo stil dit smalle pad
Ik droom het jaar rond
Van bloesem, sneeuw en zon

Een karretje piept de bruggen over
Twee kisten wortelresten
De vrouw kijkt weg
In de verte het blij geblaat
Van het zwarte schaap

21 thoughts on “Haaldersbroekerdwarsstraat

  1. Mooie overpeinzing. Dus jij was in Haaldersbroek. ’t Is ook zo’s mooie, sprookjesachtige omgeving zo tussen de fabrieken en het water in.
    Goed geaard maar leeg gegroeid vond ik een prachtige zin.

    • Dank je, Plato. Prachtig is het daar. Vroeger kwam ik er vaak, was een beetje uit mijn blikveld verdwenen. Nu weer terug. Net als de Braakdijk. Idyllisch en stil.

  2. Zo mooi en zo sfeervol beschreven ….
    en dan tóch zit ik halverwege ineens met een grote gniffel…..
    ” Riet rijst op uit de gezonken boot” (komt echt door die hoofdletter dat ik m’n naam zie)
    en ik vraag me af hoe ik in hémelsnaam in die gezonken boot ben gekomen!
    bijna heiligschennis natuurlijk bij zo’n mooie woordschildering!

  3. Ik wandelde in gedachten mee

    een haast verloren vredig gevoel
    daalde over mij neer
    verzachtte de zeer
    van het onrustige mensengewoel

    In één woord, prachtig, Corja!
    Amai!
    Lenjef

Geef een reactie

