Geheel volgens blauwdruk

duiven_blauwdrukMet een klap sloeg de deur achter hem in het slot. Hij slaakte een zucht. De klus was geklaard. Het was een jaar hard werken geweest, maar nu stond het dan ook als een huis. De grote architect had hem van een blauwdruk voorzien en hij had zich perfect aan de voorschriften gehouden. Groot moest het worden, ruim. De maten hadden hem eerst verbaasd, maar commentaar leveren was niet aan de orde. Hoewel de plaats waar het bouwwerk zou verrijzen ongebruikelijk was, ging hij zonder tegenwerpingen aan de slag.

Vaak genoeg waren spot en hoon zijn deel geweest, maar hij liet zich niet afleiden. Laat staan beïnvloeden. Hij had een groot vertrouwen in het hele project. Als zijn personeel het moeilijk kreeg en begon te twijfelen sprak hij de mannen moed in. “Wacht maar af”, zei hij dan, “heb vertrouwen. Ik weet zeker dat het goed komt. Voor ons in elk geval. En als de tijd daar is zal men wel een andere toon aanslaan.”

Toen was het zover: de laatste spijker geslagen, de laatste voeg gedicht. De architect kon tevreden zijn.
De deur werd wagenwijd opengezet. Verwachtingsvol stapten de bewoners over de drempel. Hij keek toe. Was alles naar wens? Had iedereen zijn plaats gevonden? Zouden ze zich hier op hun gemak voelen?
Hij was de laatste die binnenkwam. De deur sloot hermetisch, stelde hij opgelucht vast. Ze hadden vakwerk geleverd.

Hij keerde zich af van het geroezemoes. Trok zich terug. Door het raam zag hij wat hij liever niet had willen zien: er werd gelachen en gewezen.
In de verte betrok de lucht. Donkere wolken pakten zich samen. “Dus toch”, schoot het door hem heen. De wind stak op, geselde de olijfbomen. Terwijl de eerste druppels tegen het raam roffelden, hoorde hij in het vooronder een duif zachtjes koeren.

——————————————————————————————————————-

Dit is een verhaal in de serie WE-300, een schrijfuitdaging van Plato (Hier kun je meer leuke, spannende, bijzondere WE-verhalen vinden). Het werkt als volgt: Schrijf een tekst van 300 woorden, waarin het sleutelwoord niet mag voorkomen. In dit geval was het verboden woord: renoveren.

De foto komt van het internet

30 gedachten over “Geheel volgens blauwdruk

  1. Pingback: WE-300 voor de maand september | Platoonline

  2. De grote architect had me toch een renovatieplan bedacht:
    wie goed was mocht in een boot,
    wie slecht was moest maar dood.

    Latere generaties zullen het als een metafoor zien. Ze zullen geen idee hebben hoe echt het in werkelijkheid is. Maar heb ik er goed aan gedaan die zonen met hem mee te sturen? Ik bedoel: voor je het weet hebben ze wéér ruzie en bovendien als Noach weer aan het drinken slaat….
    Maar ja, de wereld moet wel voortbestaan. Nou, vooruit dan maar. De liefdeloosheid van het plan diende een hoger doel.

    Tja, de grote architect, die elders nog schreef dat geen ziel ooit verloren zou gaan, heeft hier wel erg rigoreusl toegeslagen. En dat duifje… hij moet ergens rondvliegen maar de blik wordt verduisterd door oorlog, spanning en verwoestende ziektes.

    Dit moest er even uit. Maar je verhaal is mooi. Geen plot, je laat ons langzamerhand voelen waar het om gaat. Dat is weer eens wat anders. Prachtverhaal.

    • Maak van je hart geen moordkuil (want er vallen op deze wereld al veel te veel doden). Ja, ik heb het altijd een onbegrijpelijk wreed verhaal gevonden. Maar, Plato, de mensen die verdronken zijn hebben hun lichaam achtergelaten, terwijl hun ziel vrijkwam. Toch? En waar die dan heen is, is voor ons ook nog een raadsel. Er zullen zeker mensen zijn die zeggen dat die naar de hel zijn gedirigeerd. Daar heb ik zo mijn twijfels over. (Ook trouwens over de mensen die dat zo stellig beweren: Oordeelt niet, etc.)

  3. Ik moest ‘m 3 keer lezen omdat ik telkens las: ‘Er werd gelachen en GEZWEGEN’ en elke keer dacht ik: waarom zou er dan opeens die stilte vallen??? En ik stelde me een rumoerige groep voor die opeens stilvalt en ik kwam er maar niet uit. Wat een sneue toestand. Anyway: nu begrijp ik het verhaal wél Corja en ik moet zeggen: je hebt het weer prachtig verwoord!

    • O, dat heb ik ook zo vaak. Ik lees de krant, mijn oog valt op een artikeltje en ik lees een totaal ander woord in de kop, dan er werkelijk staat. Maar altijd komt het goed 😉

    • Dank, Minoesjka! Ik heb er vaak over geacht, hoe de toedracht heeft kunnen zijn. Zeker toen ik nog voor de klas stond en deze verhalen vertelde. Ik had meestal groep acht, waarvan de kinderen groot genoeg waren om er ook zelf over na te denken. Het leverde geweldige filosofische gesprekken op.

  4. Met die regenval van de laatste tijden zou je haast denken dat iemand weer ergens vlijtig aan het timmeren is ,maar nu niemand die hem uitlacht want er is genoeg ellende om ons heen dat een kaartje in deze moderne tijd zo uitverkocht zou zijn !

    Prachtig geschreven WE !

  5. Jaja, al in Genesis deugde er niets van de mensen – die God is toch wel een klungelige Schepper geweest, denk ik dan: gaat het niet naar zijn zijn, flikkert hij alle stukken van het schaakbord…

  6. Prachtig geschreven. Ik moest wel drie keer lezen voor ik de clou te pakken had (want ik voelde wel dat er een dubbele bodem in zat. Maar ik had hem zonder eerst naar de andere reacties te kijken. Erg knop zoals je dat verhaal in driehonderd woorden hebt beschreven. Boeiend!

Plaats een reactie